Fytochemikálie, fytolátky




 


Ovoce a zelenina jsou pro naše tělo nepostradatelné. Rostou na slunci a vstřebávají ze země živiny, které jim umožňují přežít spalující vedra i štiplavou zimu. Pro svou ochranu a růst vytváří rostliny již od nepaměti přírodní chemické látky nazývané „fytochemikálie“. Příjem množství fytochemikálií obsažených v neředěných ovocných a zeleninových šťávách přináší antioxidantní účinky. Díky jejich účinnosti proti stárnutí a civilizačním chorobám můžete žít déle a zdravěji. Nemůžeme změnit své stravovací návyky přes noc. Začněte tedy postupným přidáváním nových barevných fytochemikálií do svého současného jídelníčku. Jakmile omezíte příjem masa a potravin z fast foodu a vyzkoušíte příjemně hořkou, sladkou a kyselou chuť přírodních rostlin, vaše stravování se výrazně zlepší.

 
Červené
Rajčata, vodní melouny,  jahody, třešně 
Živiny - polyfenoly a lykopen
Význam - protinádorové účinky, posilují organismus proti onemocněním srdce, zabraňují civilizačním chorobám

Žluté a oranžové
Pomeranče, mandarinky, mrkev, dýně
Živiny - betakaroten
Význam - antioxidant, prospívá pokožce

Zelené    
Kiwi, avokádo, brokolice, špenát
Živiny - kyselina listová, vitamín C, katechin
Význam - odstraňují únavu, zlepšují krev 

Fialové
Hrozny, borůvky,  baklažán
Živiny - flavonoidy, antokyany
Význam - posilují zrak, antioxidanty 

Bílé
Zelí, ředkvičky, hrušky, cibule, česnek, sójové boby
Živiny - isoflavony, antoxantin, kvercetin
Význam - antioxidanty 






Zpět na výpis článků